Mensen van het Licht

Deepak Chopra

Tussen illusie en werkelijkheid

In dit boek legt auteur aan de hand van een fictief verhaal uit wat parallelle universums zijn. Het is het gelijktijdig ervaren van levens in verschillende tijden en dimensies. Alleen het eeuwige Nu bestaat, dus bestaan verleden en toekomst ook in het Nu. Vorige levens worden dus ook Nu geleefd, omdat in de eeuwigheid geen tijd bestaat. In onze illusionaire werkelijkheid hebben wij het begrip lineaire tijd bedacht, maar in wezen bestaat tijd niet.

FENOMENAAL

We meten tijd op een kunstmatige manier met onze horloges en klokken, maar het verleden bestaat niet op een fysieke plaats, alleen de herinneringen eraan bestaan in onze gedachten. De toekomst bestaat evenmin. Dit laat auteur ons zien in dit indrukwekkend goed geschreven boek. Hij laat zelfs in het verhaal van de hoofdpersoon hiaten voorkomen, zodat je je als lezer af gaat vragen of je iets gemist hebt in het verhaal. Dit is niet zo, er staan bepaalde overgangen van de ene naar de andere gebeurtenis niet beschreven. Je eigen geest vult deze hiaten voor je in, zodat je je van je eigen mogelijkheden bewust wordt om het verhaal verder te schrijven. Een onervaren spirituele lezer zal vrij snel de kluts kwijtraken in dit boek.

CENTRALE BOODSCHAP

De boodschap van het boek komt erop neer, dat de mens goed en kwaad als twee kanten van één medaille in zich draagt. Een zin die telkens weer terugkomt is: “Je hoeft niet bang te zijn voor de wereld. De duisternis kan je licht niet zien. Je kunt slechts één kant van de medaille kiezen, maar de keuze is totaal jouw vrije wil en beslissing. Het licht verdrijft de duisternis, maar de duisternis kan het licht niet zien”.

HET GUMMETJE VAN GOD

Als spiritueel mens probeer je goed en goedheid te zijn, maar daarmee ontken je je innerlijke duisternis. In plaats van je duistere, zeer menselijke kant te onderkennen, te herkennen en te accepteren, duwen veel mensen deze kant weg als onacceptabel. Wanneer je hieraan toevoegt, dat je niet mag oordelen en veroordelen en dat je deze duistere kant niet weg kunt schijnen met je licht en daardoor schuldgevoelens kweekt, zul je begrijpen dat je nooit verder kunt komen op je spirituele weg. Je denkt het geluk en de liefde van God niet waard te zijn, omdat je die duistere kant blijft houden. Wanneer je niet inziet dat acceptatie en vergeving van jezelf de uitweg is uit dit dilemma, kan het pad je vernietigen en dat is nooit God zijn bedoeling. In het boek staat dat vergeving het gummetje van God is; één van de beste spirituele uitspraken die ik ooit gehoord heb.

Vergeef veelvuldig en accepteer jezelf zoals je bent. Als God je goedkeurt, is het aanmatigend Zijn oordeel in twijfel te trekken. God heeft zich niet vergist toen Hij jou maakte.