Hallo, meneer God ........ met Anna

Fynn

“’t Verschil tussen ’n mens en ’n engel is heel gemakkelijk. Bij ’n engel zit het meeste aan de binnenkant en bij ’n mens aan de buitenkant.” Dit zijn de woorden van de zesjarige Anna, soms ook Muisje, ZoemZoem of Pretvogeltje genoemd. Toen ze vijf jaar was, wist Anna helemaal zeker wat de bedoeling van het bestaan is, zij kende de zin van liefde en was een persoonlijk vriendin en medewerkster van Meneer God. Met zes jaar was Anna theologe, wiskundige, filosofe, dichteres en tuinierster. Als je haar een vraag stelde, kreeg je altijd antwoord – op een gegeven ogenblik. In bepaalde gevallen kon het wel weken of maanden duren, maar uiteindelijk, als zij de tijd ervoor rijp vond, kwam het antwoord altijd: direct, eenvoudig en zeer raak. Anna was nog geen acht jaar toen ze tengevolge van een ongeluk overleed. Ze viel uit een boom toen ze een poesje wilde redden. Met een brede glimlach op haar gezichtje zei ze op haar sterfbed: “Ik wed dat Meneer God mij hierdoor naar de hemel laat komen”.

Het – authentieke – verhaal van de kleine Anna speelde rond de dertiger jaren van de vorige eeuw. De toen negentienjarige Fynn pikte haar letterlijk op uit de goot en nam haar mee naar huis. Dit boek is een verslag van de drieëneenhalf jaar uit Anna’s korte leven. Een kennismaking met een uitzonderlijk boeiend kind, dat altijd in discussie was. Met zichzelf, met Fynn, met Meneer God. Een begaafd en wijs kind, maar zonder pedanterie. Een hartveroverend kind. Wie dit boek leest en Anna leert kennen, zal zich kunnen voorstellen welk een diepe indruk de persoon van Anna in het leven van Fynn heeft achtergelaten.

“Ik heb Anna gekend. Er zijn mensen die zich ergens op beroemen: de eerste solo-zeiltocht rond de wereld, de eerste wandeling op de maan of een andere heldendaad. Iedereen kent zulke mensen. Er zijn niet veel mensen die van mij gehoord hebben, maar ook ik heb recht op roem: want ik heb Anna gekend. Voor mij was dit het allergrootste avontuur.” Voor zover de introductie op de achterkant van het boek.

BIJZONDER

Jullie herkennen vast wel mijn opmerking als ik zeg dat je zo nu en dan een juweel tussen de boeken vindt. Dit boek is zo’n juweel. Ik had al van het boek gehoord tijdens mijn theologie opleiding en enige jaren geleden kwam ik het tegen tussen de afgeschreven boeken in de bibliotheek, waarna het in mijn boekenkast belandde, ik had nog zoveel te lezen, Anna moest nog maar even wachten. Deze zomer was het haar tijd en ik heb zelden zo’n bijzonder, ontroerend, indrukwekkend en diep spiritueel boek gelezen dat handelt over een kind. Anna was een kristalkind dat heel even naar de wereld kwam, haar verhaal vertelde aan Fynn, die het opschreef en daardoor bekend maakte in de wereld.

GATEN

In het boek komt een prachtige passage voor over gaten in jezelf. Anna zegt tegen Fynn dat hij eerst zijn gaten in zichzelf dicht moet maken. Fynn begrijpt er, zoals heel vaak, niets van wat Anna hem probeert te vertellen en Anna begint uit te leggen: wanneer je helemaal jezelf wilt zijn, moet je alle gaten in jezelf dichtmaken. Er zijn heel veel mensen die één groot gat in zichzelf hebben, waar niets meer in zit van zichzelf. Om gelukkig te kunnen zijn moet je jezelf eerst heel maken en al je gaten dicht maken door alle stukjes van jezelf die overal liggen weer terug te halen. Fynn vraagt dan wat ze precies bedoelt met ‘stukjes van jezelf die overal liggen’. Anna legt uit dat overal stukjes van jezelf liggen waar je aandacht naar toe gaat. Wanneer je graag iets moois wilt en je gaat telkens even naar de etalage om ernaar te kijken, dan ligt er een stukje van jezelf in de etalage, dat laat je daar dan achter. Wanneer je steeds met andere mensen en hun doen en laten bezig bent, dan ligt bij hen ook een stukje van jezelf. Om heel te worden en helemaal jezelf te zijn, moet je alle stukjes weer naar jezelf terug halen die overal liggen, dan ben je helemaal jezelf.

Schitterend! Een waarheid die op een kinderlijke manier uitgelegd wordt, maar die getuigt van een diep inzicht en een diepe wijsheid. Natuurlijk heeft Anna gelijk, wanneer je aandacht overal naar toe dwarrelt en wanneer je met alles en iedereen bezig bent in je gedachten, ben je niet met je aandacht bij jezelf en ben je ook niet jezelf. Je bent dan niet compleet en heel. Fynn belooft Anna na haar uitleg dat hij al zijn stukjes weer terug zal halen, zodat hij volledig zichzelf kan zijn.

SUCCES Het is beslist de moeite waard om een zoektocht naar dit oudere boekje te ondernemen en wanneer je het echt wilt lezen zul je het ook vinden. Je kunt ook bij je bibliotheek het boek aanvragen, zij gaan dan landelijk bij alle bibliotheken voor je zoeken, maar misschien is het ook nog tweedehands te verkrijgen. Veel succes bij je zoektocht.

6876