Een nieuwe Aarde

Eckhart Tolle

Op basis van de inzichten uit zijn spraakmakende wereldbestseller De kracht van het Nu geeft Eckhart Tolle in Een nieuwe aarde de blauwdruk voor een nieuwe op spirituele waarden gebaseerde samenleving, waarin we werkelijk geluk zullen kennen. Het ego-gerichte bewustzijn heeft aarde en mensheid aan de rand van de totale catastrofe gebracht. Het is dan ook hoog tijd voor een collectieve bewustzijnstransformatie, waardoor we onze zwaarte en dichtheid verliezen, zodat we transparant worden voor het licht van bewustzijn. Wat kunnen we doen om deze verschuiving in onszelf te versnellen? En hoe kunnen we het nieuwe, ontwakende bewustzijn herkennen? Op deze en andere wezenlijke vragen gaat Een nieuwe aarde in. Al lezende ervaren we dan de bewustzijnsverschuiving die in ons plaatsvindt.

WIJSHEIDSLERAAR

Nog niet eerder had ik een boek van Eckhart Tolle gelezen, maar zijn naam is toch wel erg bekend. Het verbaasde mij dan ook, dat dit boek het vierde is dat Tolle geschreven is. Het bewijst eens te meer, dat schrijvers die bekendheid verdienen, deze bekendheid ook krijgen. Tolle is een wijsheidsleraar bij uitstek; in heldere bewoordingen en scherpzinnige observaties beschrijft hij de staat van bewustzijn van mensen in het algemeen en de manier om beter inzicht in anderen en jezelf te krijgen.

HET EGO

In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, gaat dit boek niet over aardeveranderingen in de nieuwe tijd, maar het handelt over de ontwikkeling van de nieuwe mens en daardoor het ontstaan van een nieuwe aarde, een nieuwe mensheid, een nieuwe maatschappij. Het boek beschrijft het ontstaan van het ego; hoe het ego gevoed wordt; welke invloeden het ego in de vorming ondergaat; de verdedigingsmechanismen en de weerstanden van het ego. Het ego is een zeer sterke kracht en macht in jezelf, die je zult moeten leren herkennen en beheersen als je verder wilt op je spirituele pad. De processen van het ego, die Tolle beschrijft, het ontstaan, bestaan en voorbestaan van het ego, zijn soms schokkend herkenbaar en verklaren veel van jezelf en de mensen in je omgeving.

BEWUSTZIJN

Tolle stelt dat het ego alleen uitgeschakeld kan worden door je er bewust van te zijn. Als je jezelf in een conflictsituatie verdedigt, is je ego bezig. Zo geeft hij talloze praktische voorbeelden hoe het ego reageert en hoe je reageert als je je bewust bent van deze grote kracht in jezelf. Het is zeer verduidelijkend geschreven en het boek is een grote hulp bij het herkennen van de processen, je hebt echt iets aan het boek als hulpmiddel.

NIEUW BEGRIP

Een nieuwe spirituele term is het begrip ‘pijnlichaam’. Het pijnlichaam is een deel van jezelf en van je ego. Het pijnlichaam dat je hebt, is ontstaan door alle samengevoegde pijn die je hebt opgedaan uit ervaringen in je leven. Je ego activeert steeds weer je pijnlichaam om zich ermee te kunnen voeden. Toch heb je in het moment van het NU je pijnlichaam niet nodig, omdat elk moment in het nu uniek is, je ego etiketteert echter elke situatie op basis van het pijnlichaam uit het verleden. Tolle geeft weer als oplossing voor het uitschakelen van dit pijnlichaam het bewust zijn van de invloeden die het heeft op je huidige leven en je staat van ongelukkig zijn.

GEWOON LEZEN

Dit is zonder meer een goed boek, Tolle is een zeer bewonderenswaardige, spirituele wijsheidsleraar. Zijn wijsheid wordt zonder grote woorden gegeven, maar zij getuigt van zeer diepe spirituele inzichten en kennis van de samenhang in levensverhalen. Voor iedereen die niet precies weet of wist hoe het hardnekkige ego aan te pakken is dit boek een absolute aanrader

6869