EEN CURSUS IN LIEFDE

Mari Peron en Dan Odegard

CONCENTRISCH

Het heeft lang geduurd voordat ik de pen op durfde te nemen om een recensie over dit boek te schrijven. Nog niet eerder heb ik een soortgelijk boek gelezen en ik heb diepe bewondering voor de mensen die het boek vertaald hebben, het moet een moeilijke, zware klus zijn geweest om een boek naar de Geest te vertalen, maar uiteraard is hun hand ook hierin geleid. Het zal je misschien opgevallen zijn dat er bovenaan niet het woord auteurs, maar aanbieders staat. Het boek is door hen ontvangen van Jezus, die de Christus is. Zijn autoriteit spreekt door elk woord en op elke bladzijde. Elk hoofdstuk is in partjes tekst opgedeeld, die concentrisch geschreven zijn, de woorden spiralen door in de volgende parten tekst. Vele keren tijdens het lezen had ik het gevoel dat ik de tekst al eerder gelezen had. Als ik dan terug ging op de bladzijden, vond ik de woorden inderdaad terug, maar in een andere vorm.

DIEPTEWERKING

Ik had een hele aparte ervaring tijdens het lezen van dit boek, want ik had het gevoel dat mijn denken werd uitgeschakeld en dat de woorden rechtstreeks mijn bewustzijn invloeiden. Ik kon na het lezen van een hoofdstuk ook niet precies vertellen wat ik gelezen had, maar ik wist precies waar het over ging, ik had de tekst wel degelijk in mij opgenomen. Het was ook niet mogelijk de teksten lang achter elkaar door te lezen, omdat ik dan het gevoel had dat ik 'vol' was en dat er eerst een verwerking moest plaatsvinden. Het valt me heel moeilijk dit proces te omschrijven. Dit boek is dan ook duidelijk een studieboek, dat bij stukjes en beetjes, inderdaad, in partjes, gelezen en tot je genomen moet worden en dat ook meerdere keren gelezen moet worden.

LIEFDE, WAT ANDERS

De essentie van dit boek is, dat de waarheid is dat Liefde alles aan elkaar verbindt en dat Liefde dus alleen te vinden is in relatie met alles dat is. Alles dat is heeft een relatie met alles dat is. Niets of niemand is afgescheiden en niets of niemand is speciaal. Toch is alles en iedereen uniek. De enige manier om éénheid te bereiken is dus een liefdevolle relatie met alles dat bestaat.

ENIGE PARTEN

Toch gaat dit boek veel verder dan dat en aan het begin van een Cursus in Liefde staat de volgende tekst, die ik je toch niet wil onthouden, want zo krijg je toch een indruk van de teksten van de Cursus in Liefde.

"Dit is een oproep om nu in mijn armen te komen

en je te laten troosten.

Besef dat dit de hele wereld is,

het universum, het heel-al

en jij bestaat letterlijk in de omarming ervan.

Ervaar de liefde en de zachtmoedigheid.

Drink de veiligheid en de rust in.

Sluit je ogen en begin te zien

met een voorstellingsvermogen

dat gedachten en woorden overstijgt.........

Ons Hart is het licht van de wereld "

Een Cursus in Liefde - 20.2-4

en

"Waar je leerde haten, zul je leren liefhebben.

Waar je leerde vrezen, zul je veiligheid leren.

Waar je leerde wantrouwen, zul je vertrouwen leren.

En elke leerervaring zal een leerervaring zijn,

omdat die je hart zal raken."

Een Cursus in Liefde 24.1

De cursus zal je leren Liefde te zijn en tot Liefde terug te keren. Het leert je de moeizame, pijnlijke weg naar onvoorwaardelijke liefde voor alles dat is te voltooien.

HET WACHTEN VOORBIJ!

De allerbelangrijkste uitspraak die Jezus in dit boek doet, is dat Zijn wederkomst NU plaats vindt. We zitten midden in het proces van de wederkomst van Christus. Het gebeurt nu, je kunt niet langer wachten; er is geen tijd meer, je moet nu kiezen of je liefde wilt zijn, wilt geven en wilt ontvangen. Je hebt geen bedenktijd meer, je zult je standpunt moeten innemen.