Echt Gelukkig

Paul Ferrini

Dit boek gaat niet over het ‘geluk’ dat je op billboards en in reclamespotjes ziet. Het is geen rozengeur en maneschijn geluk. Het gaat hier om het hier-en-nu vol liefde en mededogen met alle ups en downs van het leven. Het betekent helemaal onszelf zijn en volledig verantwoordelijk zijn voor alles dat we in het leven creëren. Ik noem het ‘echt’ geluk, omdat het gaat over echt mens zijn en oog in oog komen te staan met onze angst, onze pijn. Het gaat over de bereidheid om onze wonden te helen zodat we weer verbinding krijgen met onze oorspronkelijke vreugde. Om echt te kunnen zijn moeten we het gevoel hebben ons veilig te kunnen uiten, zowel in onze smarten en in onze vreugden. We moeten zo sterk zijn dat we niet langer de anderen de schuld geven en de moed hebben onze lessen te leren. Echt geluk betekent negativiteit achter je laten en je zegeningen tellen waadoor de wonderbaarlijke schoonheid van het leven zichtbaar wordt. Het betekent ook je overgeven, de controle loslaten en je leven de ruimte geven zich op een natuurlijke manier te ontvouwen.

LERAAR

Paul Ferrini is zonder twijfel één van de grootste leraren van de Cursus in Wonderen, het boek dat ik na de Bijbel het “Boek der Boeken” noem. De Cursus is bij veel nieuwetijdsschrijvers terug te vinden in hun spirituele uitgaven, maar slechts weinig schrijvers, zoals Ferrini, hebben de Cursus helemaal begrepen. Ferrini is in staat de inhoud van de Cursus in kleine, handzame boeken naar de mensen te brengen. Hij heeft inmiddels meerdere onderdelen van de Cursus in een boek vervat en hij kan dat als geen ander. Persoonlijk ben ik een groot fan van hem.

ECHT GELUKKIG

Je kunt pas echt gelukkig zijn als je de beslissing hebt genomen dat je gelukkig bént. Je kunt niet gelukkig zijn als je het verleden als een grote koffer vol herinneringen met je meezeult en de toekomst als een koffer vol met zorgen voor je uit duwt. Je leeft nu! Wanneer je diep in jezelf kijkt, zul je merken dat de meeste drama’s die je uitwerkt om je heen gebeuren en eigenlijk niet van jou zijn. In jezelf is de rust en de stilte en het echte geluk te vinden, want je bent eeuwig en hebt eeuwigdurend perspectief. Als je deze woorden goed tot je laat doordringen, zou het kunnen dat alle zorgen van je afvallen, want wanneer je eeuwigdurend perspectief hebt, waar maak je je dan druk om. Vergeef alle mensen uit het verleden voor wat ze je aangedaan hebben, want zonder hen had je niet kunnen groeien. Vergeef jezelf alle vergissingen die je ooit begaan hebt, want je bent mens en zo gemaakt dat je je kunt vergissen. Door je vergissingen heb je ervaren wat je niet bent en heb je opnieuw kunnen kiezen. Vergeef en vergeet het verleden, vergeef jezelf voor wat je allemaal met je meezeult. Vergeef en je bent gelukkig.

Gelukkig zijn is een ontwikkelingsweg volgens het boek van Ferrini. Dat is waar, het is een ontwikkelingsweg naar bewustwording dat gelukkig zijn een beslissing is. Durf te leven en durf gelukkig te zijn, ook al zijn de omstandigheden buiten jou diep zwart. De sleutel naar geluk ligt in de vorige zin besloten. Omstandigheden liggen buiten jou, niet binnen in jou. Jij bent onaantastbaar, onkwetsbaar en oneindig. Wat wil je nog meer.

In het boekje zijn zinvolle oefeningen opgenomen die afkomstig zijn uit de Cursus in Wonderen en ik kan je aanraden om jezelf te oefenen in vergeving en bewustwording, want het zal je leven aangenaam verrijken en je gelukkig doen zijn.