DE PRINS VAN FILETTINO

GEERT KIMPEN

De burgemeester van een klein Italiaans dorp zegt ‘basta’……… en alles verandert!

In september 2011 ziet Geert Kimpen in het journaal een item over het Italiaanse bergdorpje Filettino. De burgemeester verzet zich tegen de bezuinigingsdrift van Italië en Europa, verklaart zijn dorp onafhankelijk en roept zichzelf tot prins uit. Bovendien voert het bergdorp een eigen munt in. In dit kleine verhaal zit het grote verhaal van Europa en de economische crisis.

De inwoners van Filettino scharen zich als één man achter hun prins. Met vallen en opstaan ontstaat er een nieuwe samenleving: kleinschalig, zelfvoorzienend, duurzaam en verdraagzaam. Tegen de achtergrond van deze ontwikkelingen spelen de verhalen en liefdes van de dorpelingen. Het resultaat is een bijna utopisch verhaal over goed en kwaad en – niet te vergeten – hoop!

DIEPERE BETEKENIS

Een, op het eerste gezicht,lichtvoetige roman van Geert Kimpen die zich afspeelt in de actualiteit. De auteur heeft het onafhankelijkheidsproces van het bergdorp Filettino uitvoerig beschreven, met alle voorspoed en tegenslagen die zo’n proces met zich meebrengen. Het is een protestroman tegen onze huidige maatschappij van financiële uitbuiting en onderdrukking waar we momenteel aan blootgesteld worden. Het beschrijft, in romanvorm, de gedoogde en onbestrafte graaicultuur van hoge heren op allerlei gebied – de bonussen, de wachtgeldregelingen en de fraudes in de toppen van het zakenleven.

Geert roept in de roman op tot burgerlijke ongehoorzaamheid, hij roept op tot het vuur van de vrijheid en onafhankelijkheid. Ga niet lijdzaam afwachten totdat je uitgeknepen bent als een tube tandpasta. Kom in actie!

De laatste bladzijde van het boek was een verrassing die ik niet aan zag komen. Het maakte het verhaal subliem en het hele verhaal kwam zelfs in een ander licht te staan. Nee, je hoeft niet stiekem te spieken in een exemplaar van De Prins van Filettino. Als je het boek niet gelezen hebt zul je niet begrijpen wat bedoeld wordt.

SAILLANT DETAIL

In het nawoord vertelt Geert dat hij een ontmoeting heeft gehad met een hooggeplaatste bankier die hem verteld heeft dat de totale bankwereld binnen drie jaar wereldwijd volledig in zal storten. Er zal een totaal nieuwe samenleving ontstaan. Dit is de tweede keer in korte tijd dat deze boodschap naar mij toe komt. Het boek De Samenleving in 2015 – zie recensie – is hier volledig op gebaseerd.

TOTAAL ANDERS

Dit is een heel ander boek dan we van Geert Kimpen gewend zijn; een roman met hedendaagse mensen, maar ook met actuele mondiale problematiek. Leuk bedacht detail is dat hij zelf opduikt in het verhaal en ooggetuige wordt van de ontwikkelingen in Filettino. Maar ook een boek dat laat zien hoe de wereldwijde financiële manipulatie van de mensheid bestuurd wordt. Zeer leerzaam! Ook een oproep om ‘basta’ te zeggen: GENOEG! Het is genoeg geweest, we zijn samen sterk, laat je niet ontmoedigen.

Een prachtig boek, mooi om zelf te lezen of om cadeau te doen!

6882