Al doende Wijs

Paul Klaui

HEEL APART

Dit boek is anders dan de meeste boeken die ik heb gelezen. Het is direct bruikbaar in het dagelijkse leven. Het is geen instructieboek, maar een leidraad bij het vinden van oplossingen op problemen en antwoorden op vragen die er bij je leven. De antwoorden en oplossingen zijn gericht op je bewustzijn. Als je een vraag of probleem hebt, kun je het boek willekeurig openslaan en het antwoord of de oplossing zal aan je geopenbaard worden. Geloof het of niet, het werkt! Niet alleen voor mij, maar ook heb ik het getest bij enkele vrienden en ook daar functioneerde het boek als orakelboek. Ook al was het soms het antwoord dat wij niet wilden horen, intuïtief wisten we wel dat het antwoord juist was. Heel apart.

SLEUTELS

De wijsheid die uit elke bladzijde tot je spreekt, komt uit het gedachtegoed van oeroude mysteriescholen. Er bestonden veel van dit soort scholen in de oudheid en hun geheimen zijn meestal goed bewaard gebleven, juist omdat ze zo tijdloos, waardevol en ongelooflijk belangrijk voor de mensheid zijn. Op elke bladzijde staat een geheime sleutel, die een deur naar je bewustzijn kan openen.

ZIJN WIE JE BENT

Als voorbeeld noem ik de sleutel “Wees tevreden met wat je bent, aanvaard jezelf totaal zoals je bent”. Natuurlijk weet je dit, maar je eigen duistere kanten accepteren is moeilijk, omdat je vaak vindt dat je jezelf ten goede dient te veranderen als spiritueel wezen. Als dit mislukt, ben je teleurgesteld in jezelf, je wilt zo graag boven jezelf uitstijgen. Dit streven is onnodig en ook nutteloos, want je bent zoals je bent, je kunt je alleen bewust worden van je duistere kanten en ze daardoor beheersen. Alleen totale acceptatie; onvoorwaardelijke liefde van en voor jezelf, brengt je geluk en vrede. Mislukkingen maken je mens, net als je succes.

TIJD NEMEN

Al Doende Wijs is een boek dat bewustzijnsverruimend werkt. Je moet het niet in één keer uitlezen, maar telkens enkele bladzijden. Dit is nodig om de sleutels die in de bladzijden verwerkt zijn in je bewustzijn op te nemen. De auteur vraagt zelfs om er een jaar over te doen om dit boek te lezen en de inhoud te onderzoeken in jezelf. Ik ben van plan aan zijn verzoek te voldoen. Al Doende Wijs is een opmerkelijk goed boek, knap geschreven en je kunt merken dat de auteur goed belezen is over dit onderwerp. De lijst met bronnen is lang. Het is typisch een boek dat je telkens weer ter hand neemt om er stukken uit te lezen om inspiratie op te doen. Ik kan dit boek aan iedereen aanbevelen, die richtlijnen en sleutels zoekt om verder te komen op het pad.